Status marts 2006
 

Som det fremgår af tidligere arbejdsrapporter, har kedelreparationerne været både omfangsrige og langvarige. I december kunne vi så endelig afslutte dette kapitel med en veloverstået trykprøve og et kronestempel fra Arbejdstilsynet.
Efter jul diskuterede vi hvor meget vi skulle gøre ud af at overfladebehandle kedlen inden vi påbegyndte montagearbejdet.
Esbjerg Paints foreslog en behandling med tokomponent maling, som kan holde til temperaturen. Vores lokale malefirma Bjarne K. Nielsen tilbød at sandblæse og sprøjtemale kedlen, så snart der kom et hul i kalenderen.
Desværre trak det ud uge efter uge på grund af travlhed, og vi blev mere og mere frustrerede over ikke at kunne komme videre.
Bjarne kunne dog godt se at det ikke gik i længden, og i uge 7 fik vi en fast aftale. KEDLEN BLEV SOM NY!
Herefter gik det stærkt. Alle stumperne har jo ligget færdigmalet på hylder og ventet på at blive monteret, og allerede efter uge 8 var røgkammer, forstykket, fortvalsen og tenderen monteret.
Det går lidt langsommere med div. Aksler og tandhjul, som har været monteret og afmonteret nogle gange, men humøret er højt fordi det nu kun går fremad.
Der mangler at blive produceret et par nye glidesko til krydshovedet, samt et nyt leje til plejlstangen. Desuden skal sikkerhedsventilen færdigrenoveres, men det er til at overskue.
Vi går normalt på sommerferie allerede omkring uge 18-20 stykker, fordi smedene hele sommeren bemander havnesmedien på Esbjerg Fiskerimuseum, så vi når sikkert ikke at blive færdige inden sommer, men det bliver tæt på.
Thomas og Willy er ved at montere gearaksel.  
Den nymonterede tender med ejektor for vandpåfyldning, og delvis monteret bremse Diverse stumper ligger klar og venter på at blive monteret.
 
Nyfremstillet forzinket klædningsplade til rundkedlen. Skal sprøjtelakeres rød inden montage. Tromlens forende med renoveret røgkammer, forstykke og forvalse.
 

Jørgen Hansen

Copyright © 2000-2014 by Damptromleklubben.dk
Sidst opdateret: 10. april 2014 13:16:19 +0200.